torsdag den 16. august 2007

Sidste del!

Så er vi ved at nå enden på denne "once-in-a-lifetime"-rejse. På fredag (d.18) vil vi lande i Kbh. og igen have dansk luft i vores lunger, rugbrød i vores maver og symfonier af stilhed i vores øregange. Den sidste tid har nemlig stået i storbyernes tegn, og der har været sus på.
Da vi forlod Modesto, satte vi kursen mod San Fransisco. ("Dér har de da været?!", spørger du sikkert). Og ja det har vi, men vi kom tilbage for at indfri mors 35 år gamle drøm ( kun nogle dage gammel for os andre) om at se Alcatraz indenfra (med mulighed for at komme derfra igen) :D. Mor er 'helt tosset' med Alcatraz, så vi slog et smut forbi SF for at indtage 'The Rock'.






Her er Emilies oplevelse af alcatraz som efterfølges af vores tur til LA :)

Alcatraz var rigtig sjovt med sol, sommer og masser af vand!!! Først en lille film, så gik vi bare sådan rundt og så en masse ting :) Vi så cell house med masser af celler, vi så køkkenet, spisesallen, vandtårnet og alle de andre huse. Bagefter gik turen til los angeles, hvor vi skulle bor på crowne plaza, et hotel i beverly hills, og ta ud til down town hollywood, vi så en stor dinosaur figurer og da vi kom ned af gaden var der nede på fliserne stjerner med kendes navn. Der var mennesker der var klædt ud som f.esk. spider mand, tigerdyr, shrek, star wars, super mand ovs. jeg fandt en build a bear butik ned af gaden, men skulle skynde mig. Men fik dog nogen build a bear ting.
(Emilie)



Efter Alcatraz satte vi kursen mod Pitsmo Beach hvor vi sklle overnatte. På vejen stødte vi dog ind i Solvang, en lille dansk 'landsby' i Californien. Byen blev lavet af danskere der havde emigreret til USA og savnede deres smukke hjemland. Vi fik smagt danske frikadeller, rødkål, som dog ikke helt nåede danske standarder. Bygninger og haver var lavet efter dansk model, og hvis man tager alle turist forretninger væk, var det faktisk ok. man fik helt hjemve :D




Efter denne lille imaginære rejse hjem kørte vi mod LA.

Som Emilie skriver så var LA fyldt med massere af spændende ting. Vi boede i Beverly Hills, og egentlig havde vi ikke nogen planer eller aftaler. Så vi brugte de to dage på at opleve LA. Vi var nede på Rodeo Drive som nok er den mest eksklusive gade i USA! Gucci, Prada Bulgari, Louis Vuitton, Armani, Channel, Dior, B&O osv! Det spændende var dog bilerne ;)



Man så hele tiden de dyreste modeller fra Ferrari, Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Porsche, Corvette, Viper og Mercedes. Vi fandt selvfølgelig en resturant med udsigt til gaden og der gik ikke et eneste minut uden at man blev nødt til at dreje hovedt af led for at følge bagenden på en fræk Porsche GT3 :D


Vi så også alle stjernernes stjerner og begav os op mod film stjenernes hjem på bjergene som omringer LA.

Dagen efter skulle vise sig at blive et rent rejse-helvede! Vi sklle fra LA til Atlanta og videre til Sarasota i Florida for at afslutte ferien der. Vi stod op kl 06, tog mod lufthavnen og fandt ud af at Delta's computer havde slette vores bestilling. Efter 1 times arbejde fra en medarbejder fi vi endelig vores billeter. Da vi ankom til terminalen var vores fly 2 timer forsinket. da de var gået var det yderligere 3 timer forsinket. Til sidst blev det aflyst, men vi fik reddet os en plads på et andet fly som også blev udsat 2 gange. Dette betød at vi ikke nåede vores fly til Sarasota. Vi måtte indlogere os på et hotel i Atlanta, kom i seng 3.30 om natten (pga. af tidsforskel) og måtte stå op 5.30 for at nå et andet fly til Sarasota. (Og i skrivende stund skal vi fra Sarasota til Atlanta for at få et fly hjem til DK, men flyet er forsinket, så måske når vi ikke vores fly hjem til DK. Men Gud har nok styr på det :P)

Efter vores rejse dag, mødte vi Marion, en, nu, ældre dame som Mor boede ved i hendes USA-tid. Vi var ude og spise på en fin resturant, hvor alle sad i fint tøj og vi sad med vores ret snavset t-shirts og shorts + kun 2 timers søvn :D
Om eftermiddagen tog vi med hjem ti hendes plejehjem og hang ud med alle hendes homies :) Meget sej oplevelse egentlig :)







Igår var vi bare på stranden, nød bølgerne og blev solbrændte, hehehe :D Skønt bare at ligge og slappe af. Ligge og kigge tilbage. Tilbage på alle oplevelserne og alle de mennesker vi har fået fornøjelsen af at møde. Alle indtryk, dufte og lyde der har omgivet os.
Vi er så taknemlige for denne rejse og håber at du har nydt at følge os. Det har været en fornøjelse at ære webmaster :)
Bondeskovgaard, here we come. Forhåbentlig :p

fredag den 10. august 2007

Fedtmule & Far

Her bringes lige et lille billede af Far og Fedtmule, som der var stor efterspørgsel på :D. At have fået den ægte Fedtmule med ville have krævet 1½ time i kø, så vi håber at dette går ;)

Modesto & Yosemite National Park

Imes hjulene triller ud af Modesto, er det tid til at se tilbage på vores tid i Modesto. Men først må jeg undskylde den manglende opdatering. At være en omrejsende webmaster er en udfordring; respekt til alle webmastre ;D

Modesto, Californien er stedet hvor Mor tibragte 4½ år med at arbejde i First Baptist Church og samtidig tage en bachelor i teologi og psykologi. Så der var massere af gamle venner og gode minder at gense. Og mange nye ansigter for os ande :P Og nårh ja tusindvis af håndtryk og sætninger med "My name is Christoffer..." som indledning :D

Vi startede hos Mary og Lauren Palmer som Mor havde brugt meget tid sammen dengang. De havde to børn; Frances på 18 og Howad på 16, så det lå lidt i kortene at dette ville blive den familie vi brugte mest tid med. Ja, det blev næsten vores amerikanske hjem :P
Efter at have ankommet den første aften, hilst på familien Palmer, indlogerede vi os på et motel vi skulle bo på de næste 5 dage. Stor pool, spa, god seng (helt for mig selv uden Matthias' skubben om natten :P) og gratis internet - sådan!

Dagen efter tog vi med Fam. Palmer (dog uden Frances - øv!) til Yosemite National Park. Mor har fortalt os en del om den, så det var stort pludselig at skulle opleve USA's smukkeste national-park. Men først skulle vi lige gennemgå 3 timers konstante hårnålesving og stejle veje, som var lige ved at knække os danskere :p Hvor jeg dog savnede den lige og fuldstændige flade vej fra Osted til Roskilde :D
Men anstrengelserne belønnede sig! Vi kom op i dalen, som ligger i 3 kilometers højde, hvorfra man har udsigt op til den berømte Half Dome og El Capitan. Det var utrolig smukt og så enormt. Billeder kan desværre ikke indfange al den skønhed :P
Vi hikede også op til Yosemite Falls som dog var ret tør pga. en kort vinter = lidt sne = lidt smeltevand. Men det var dog alligevel en smuk oplevelse. Vi afsluttede dagen med en kold svømmetur i en flod i bunden af dalen, og derefter gik turen mod vores motel ikke langt fra Yosemite.



Dagen efter var planen at tage tilbage til Yosemite og se verdens største træer, Seqioa. Vi tog på en guidet tur, og det var e stor oplevelse at se disse kæmper på nært hold. Vi lader billedet tale for sig selv!

Efter disse lang køreture og vilde oplevelser var det tid til en masse små aftaler og en masse afslapning i Modesto. Der var arrangeret et reunion-party i kirken, frokost-aftaler, flere besøg i bjergene og noget tid hvor Matthias og jeg hang ud med Howard og Frances. Vi lærte de to rigtig godt at kende og det var utrolig spændende at være i kirke med dem, i biografen, spille football osv. :)

Hele denne tid Modesto bar præg af at vi ligesom fik oplevet nogle 'rigtige' amerikanere tæt på, inviteret ind i deres hjem og bare lærte dem at kende. Vi fik snakket utrolig meget om forskelle og ligheder og om hvor meget de gerne ville komme til Europa/DK. Meget lærerigt :)

Så nu ligger en dag på stranden og Los Angels foran os.
Skriv os en hilsen og fortæl hvad du bruger/har brugt din ferie på!

tirsdag den 7. august 2007

En stejl oplevelse - San Fransisco!

Efter at have brugt nogle dage i vildnisset var det blevet tid til at opleve østkystens storbyer. Først skulle bilen lige renses i et truck-vask og have rettet et par buler ud :) Vi fik den dog afleveret uden nogle reprimander, så efter 4½ times flyvetur stod vi i San Fransisco!





Hertz (biludlejningsfirmaet) havde ikke vores bestilte minivan, så efter lang ventetid fik vi endelig en enorm Chervolet Tahoe (300 hestes stort monstrum!), som skulle manøvres rundt i centrum. Vi boede på et lækkert hotel nær Union Square, som anses for at være byens centrum. Der var eksklusive forretninger, hjemløse, gademusikanter, kabelvogne, sportvogne osv. lige udenfor døren, så der var enormt mange indryk i forhold til hvor vi kom fra!

Efter en god nats søvn gik vi som rigtige turister på eventyr! Vi fik gået en masse kilometre op og ned ad de utrolige stejle gader! Vi kom igennem ChinaTown og set en masse, yep kopiure og samurai-sværd ;D Til sidst endte vi helt ned ved havnen i de store moler. Der var en masse søløver og et helt fantastisk view op mod byen.



Vi begav os ud på et BayCruise som tog os under Golden Gate Bridge. Selvom der var høje bølger og blæsende/tåget vejr var det lækkert at se SF's varemærke så tæt på! Vi kom også rundt om det berygtede fængsel Alcatraz, som blandt andet husede Al 'Scarface' Capone!


Så efter disse kulturindsprøjtninger tog vi viderer til Modesto (2 timer fra San Fransisco) hvor Mor tilbragte 4 år med at studere teologi og arbejde i kirken. Så scene var sat for en masse gode gensyn med gamle venner!

onsdag den 1. august 2007

Det Vilde Vesten

Næste stop på turen var Else. Else var pige i huset, da far var ung og hun har været rancher de sidste mange mange år. Hun er nu 78 år og stadig aktiv! Selvom vi er en natur-familie var det et helt nyt møde med naturen der ventede forude!

Efter at have fået hendes adresse (som lød på til-højre-ved-en-sort-postkasse-og-orange-streamer-og-derefter-17-miles :D) drog vi ud for at finde hende. Hendes hus ligger ude i ødemarken og vores lave Toyta-minivan skulle forcere mudderhuller og klipper, men efter et stykke tid nåede vi endelig frem!


Else har mohair-geder, heste, kvæg, kalkuner, white-tales, klapperslanger og hvad der ellers hører en ranch til og det var super spændende at få indsigt i det hele! Far var også spændt over at genopfriske alle hans cowboy-minder.

Dagen efter vores ankomst mødte vi David, en mexicaner som arbejder for Else. Han tog os med ud i vildmarken til et sted der kaldes 'indian-cave'. I denne hule levede indianere og vi så deres bålsted og ledte efter pilespidser og Matthias fandt en! Hulen bevægede sig længere ind i bjerget og vi var nede og kravle lidt længere ind! Det var SÅ unikt og overgik Discovery Channel i højeste grad! David var opvokset i området og han fortalte i så lang tid om historien osv. - meget spændende! Det var "Pretty neat!" som David så fint udtrykte det :P
Efter dette fik vi lov til at skyde med hans 9mm Ruger-pistol og det var godt for vores skydegale familie! Store smil og en opfyldt drøm for Matthias :D



På vejen hjem fra vildmarken begyndte det at regne voldsomt og regnen fortsatte hele natten. Vi skulle køre videre dagen efter, men for at komme tilbage til civilisation skulle vi krydse en flod, som I kan se på billederne, gik ret meget over sin bred! Vi var spærret inde og skulle nå vores fly til Californien dagen efter! Spændingen steg og steg, ligesom floden gjorde. Vi bad og bad og endelige kom der noget tørvejr. David kom og skulle guide os igennem 27 miles af flod og klipper med hans V8-offroader. Vi kunne ikke være på hans trailer, så vi måtte selv køre Toytaen igennem 20 m brede og 0,8-0,9 m dybe floder og ujævne klippeveje! Og nej det er ikke en offroader, men en lejet bybil! Hvis bilen gik i stå/sad fast kunne der komme vand i motoren, hvilket er meget seriøst! Vi kunne have været nødt til at være på ranchen i 1 uge, hvis vi ikke kom væk!

Det tog 2½ time at komme igennem og vi kørte flere gange med bølger over forlygterne! Vi måtte også stable sten for at komme over klipper! Det burde virkelig ikke være muligt, men takket være fars gode kørsel, Davids erfaring, Guds hjælp og Toytas evne til at skabe bybiler der er forklædte bjerggeder, klarede vi det! Og efter en bilvask og noget buleudretning fik vi afleveret bilen uden klager!
Som far sagde: "Det er det vildeste og mest dumdristige jeg nogensinde har gjort!" Se dét siger ikke så lidt ;)
Desværre havde jeg ikke tid til at tage billeder, men fik dog filmet, så I må nøjes med dette hvor vi har overstået de værste veje og strabadser!
Vi snakkes - håber I har det godt!
I skrivende stund er vi i San Fransisco - fortælling kommer.

fredag den 27. juli 2007

San Antonio, Texas

Efter 8 timers kørsel er vi havnet i San Antonio, Texas. Der er mange mexicanere og mange cowboyhatte :) Vi har været ude og se det berømte Alamo, hvor Texas kæmpede for sin uafhængighed. Desuden gik vi ved floden som løber gennem byen og fik et rigtig mexikansk måltid akkompagneret af syngende mexicanere med violiner og guitare :)



I morgen går turen mod Else. Fars gamle barnepige som nu bor på en ranch 40 km. væk fra nærmeste by. Se det er ægte cowboy-stil!

Kanotur i Arkansas!


Her er lidt billeder fra vores lækre dag i naturen. Vi sejlede ned ad en smuk flod, badede og så nogle kæmpe catfish. Og nårh ja - blev lidt solbrændte :P

Med en trampolin kan man lave nogle seriøse hovedspring!